Перша в Україні дитяча залізниця.
(до 85-річчя відкриття)
Мабуть кожна дитина м. Дніпра (і дорослі, коли були дітьми) прилеглих міст і сіл хоч один раз катались на Дніпровській дитячій залізниці. Сідали хоч і у великий, але ж не такий великий, як на великій залізниці, вагон і дивилися, як у вікні під мірний стукіт коліс мимо пропливав знайомий парк з його доріжками, тунелями, атракціонами і відвідувачами. А керували цією залізницею – і це дивно - хлопчики та дівчатка, хоч і трохи старші за тебе, але ж точно не дорослі.
6-го липня цього року Дніпровська дитяча залізниця відзначає 85-річний ювілей. Жителі міста можуть сміливо пишатися дитячою залізницею, яка у далекому 1936 році, коли вона була збудована, була першою в Україні та другою в світі і СРСР дитячою залізницею. Проектували дорогу виключно діти, остаточний проект затвердили комсомольці Дніпропетровського інституту інженерів транспорту. Будівництво почалося навесні 1936 року і закінчилося 6 липня того ж року, коли і відбулося відкриття залізниці. Будувалася дорога, як і всі довоєнні малі магістралі, методом комсомольських суботників.
Дорога включала в себе 2 станції Жовтень і Комсомольськ і платформу Депо імені Чапаєва, поряд з якою розташувалося вагонно-локомотивне депо, мала довжину 1,6 км (більше тбіліської ) і була обладнана телеграфним радіозв'язком, а на станціях був гучномовний зв'язок. Були побудовані два тунелі, протяжністю 10 і 30 метрів, яким дали імена Пушкіна і Маяковського. Перша назва дороги – «Мала Сталінська залізниця».
Не менш цікава історія виникнення у дороги рухомого складу. Відповідних локомотивів і вагонів поблизу знайти не вдалося. У зв'язку з цим на Дніпропетровському паровозоремонтному заводі комсомольцями було побудовано паровоз ЮП-3-01 (Юний піонер), а також 6 двовісних вагонів. У 1938 році Мала Сталінська отримала у подарунок новенький паровоз серії 159, який також був перейменований у «Юний Піонер» і отримав позначення ЮП-4-12.
Під час війни дорогу було розграбовано та зруйновано, а перший локомотив залізниці отримав значні пошкодження та не підлягав ремонту. Дорогу відновили. У 1958 року на дорогу прибув тепловоз ТУ2-172, а також 3 вагони Pafawag. У 1972 році на дорогу надійшов ще один тепловоз - ТУ2-134. З цього моменту паровоз і старі вагони стали використовуватися рідше. У 1996 році паровоз був переданий на вузькоколійку у Вигоді (Прикарпаття).
Дніпровська дитяча залізниця це також позашкільний навчальний заклад, який знайомить школярів із залізничними спеціальностями. Досягнувши певних успіхів в оволодінні знаннями з основних залізничних спеціальностей дітям надається можливість застосувати знання на практиці в управлінні залізницею.
Діти поділені на 5 змін юних залізничників, що загалом складають близько 700 вихованців. Очолює роботу змін орган самоврядування - Рада юних залізничників, яка разом з інструкторами контролює роботу своїх колег і допомагає справлятися з труднощами.
За роки свого існування Дніпровська дитяча залізниця випустила понад 50 тис. юних залізничників, які в майбутньому продовжили навчання у вищих навчальних закладах залізничного транспорту, а потім були працевлаштовані на Придніпровську залізницю й інші залізниці колишнього СРСР. На Придніпровській залізниці Дніпровську дитячу залізницю називають «кузнею кадрів».
До ювілею залізниці у нашій бібліотеці підготовано захід інформаційна година «Перша дитяча залізниця міста», тож приходьте. Також закликаємо приєднатись до святкування разом із дитячею залізницею. А якщо є такі, хто не знайомий, то з приводу ювілею познайомтеся з нашим визначним закладом Дніпровською дитячею залізницею.
Немає коментарів:
Дописати коментар